Blog

E-bikes massaal gestolen, politie zet lokfietsen in

Politie en verzekeraars gaan de golf aan diefstallen van elektrische fietsen aanpakken. In 2015 is opnieuw een recordaantal e-bikes gestolen. De politie gaat meer lokfietsen inzetten om bendes van professionele fietsendieven op te sporen.

Verzekeraars zeggen dat het aantal diefstallen van e-bikes het afgelopen jaar weer flink is gestegen. "We hebben 20 procent meer uitgekeerd na diefstal van e-bikes", zegt directeur Douwe Boeijenga van fietsverzekeraar ENRA. "In 2015 was het aantal diefstallen echt extreem. We zien een duidelijke stijging."

Ook Unigarant, het verzekeringsbedrijf van de ANWB, bevestigt dat het afgelopen jaar weer beduidend meer elektrische fietsen zijn gestolen.

Miljoenen euro's 

Dat er steeds meer elektrische fietsen worden gestolen, is in elk geval voor een deel een gevolg van het groeiende aantal e-bikes in Nederland. Exacte cijfers zijn er niet, omdat in aangiftecijfers van de politie geen onderscheid wordt gemaakt tussen gewone en elektrische fietsen. 

Geschat wordt dat er vorig jaar zo'n 25.000 e-bikes gestolen zijn. Op dit moment zijn er zo'n 1,5 miljoen elektronische fietsen in Nederland. Hoeveel er vorig jaar verkocht werden, is nog niet bekend. In 2014 waren het er 223.000.  

De drie grootste fietsverzekeraars waren het afgelopen jaar zeker 10,5 miljoen euro kwijt aan schadeclaims. Een nieuwe e-bike kost al snel tussen de 1500 en 2500 euro.

Oost-Europa

De politie heeft aanwijzingen dat elektrische fietsen vooral in trek zijn bij georganiseerde bendes. Zo verdween in oktober een partij van 200 e-bikes bij een bedrijf in IJsselstein. Ook stuit de politie soms op bestelbusjes waarin tientallen gestolen fietsen tegelijk worden vervoerd. 

Verzekeraars vermoeden dat veel gestolen fietsen naar Oost-Europa gaan, ook omdat de fietsen in Nederland goed geregistreerd zijn. 

De partijen gaan de diefstal van e-bikes daarom gericht aanpakken. De plekken waar de meeste fietsen verdwijnen, worden de komende tijd in kaart gebracht. Daar gaat de politie elektrische lokfietsen neerzetten. Tot nu toe werden met lokfietsen vooral gelegenheidsdieven gepakt. De politie wil nu de professionele dieven en helers opsporen. Dat kan onder meer door de lokfietsen langer te blijven volgen, om te zien waar ze uiteindelijk terechtkomen.

Verzekeraars vinden dat fietseigenaars nog te laks zijn met het beveiligen van hun e-bike. Ze wijzen op het belang van extra sloten. Verder vragen ze gemeenten om meer ijzeren hekjes te plaatsen, waar de fietsen aan vastgezet kunnen worden. 

Gebaseerd op: NPO NOS 4 januari 2015

 

Maximum snelheid elektrische fietsen 

De ANWB wil dat er in drukke stadscentra één maximumsnelheid komt voor (elektrische) fietsen, brommers, en auto's. Goed idee of niet?

Te veel verschillende snelheden
Nu verschillen de snelheden in woonwijken te veel. Een auto mag daar 15 of 30 kilometer per uur rijden, maar scooters en elektrische fietsers rijden er vaak ongestraft veel harder.

Meer duidelijkheid
'We willen minder snelheidsverschillen creëren en meer duidelijkheid over wat wel en niet mag', zegt Ton Hendriks van de ANWB. 'Dat betekent bijvoorbeeld dat waar een snelheidslimiet van 20 kilometer per uur geldt, ook een fietser niet harder mag. De weg of het pad waar je op rijdt wordt bepalend voor de snelheid, niet het voertuig waar je in zit.'

50 op je racefiets 
Het principe van de ANWB werkt ook andersom. Als ergens maximaal 50 kilometer is toegestaan, mag elk voertuig 50 rijden. Ook als dat bijvoorbeeld een racefiets, e-bike of een snorfiets is.

Gebaseerd op: ANWB 4 november 2015

 

Ruilt scholier scooter in voor elektrische fiets?

E-bike wordt meer en meer het vervoersmiddel voor Nederlandse jongeren

04 november 2015 - De Nederlandse jeugd kiest vandaag de dag steeds vaker voor een elektrische fiets om de dagelijkse afstanden tussen huis en school te overbruggen. Speciaal voor degene die de aanschaf van een elektrische fiets overweegt, is de ANWB er om te helpen bij de moeilijke keuze voor de e-bike die bij je past. De ANWB selecteerde twintig hippe e-bikes uit de nieuwe collectie voor 2016 en onderwierp ze aan een rijimpressie.

De e-bike is bezig aan een opmars onder de jeugd. In de provincie kiest nu al ruim twintig procent van de jongeren die naar het voortgezet onderwijs gaan voor de aanschaf van een elektrische fiets. Zelfs 69 procent (bron: Multiscope) zegt in de toekomst te kiezen voor een e-bike met het oog op de lagere kosten op de langere termijn.

Zeker in gebieden waar jongeren dagelijks een grote afstand naar school moeten overbruggen, is de e-bike een prima alternatief voor het openbaar vervoer, de scooter, de brommer en de normale fiets. De relatief hoge aanschafprijs weerhoudt de jeugd (en hun ouders) niet om meer en meer voor deze nieuwe vervoerstrend te kiezen.

,,De e-bike is niet alleen sneller, maar ook veiliger, goedkoper en functioneler dan andere vervoersmiddelen,’’ aldus Hans de Looij, fietsexpert van de ANWB. ,,Zo overbrug je afstanden sneller met een e-bike dan met een normale fiets, bespaar je ten opzichte van bijvoorbeeld de scooter en brommer een hoop kosten qua onderhoud, hoef je geen dure brandstof te tanken en kom je met veel meer gemak aan op je eindbestemming. En wat te denken van niet meer afhankelijk zijn van pakweg de vaste vertrektijden van buslijnen, waarvan er sowieso al steeds meer verdwijnen.’’

Ook veiligheidsoverwegingen kunnen een rol spelen. ,,De normale elektrische fiets gaat niet harder dan 25 kilometer per uur,’’ stelt De Looij, die onder scholieren steeds meer voordelen opmerkt. ,,De e-bike kent in tegenstelling tot de scooter dus geen helmplicht. Ook is het niet nodig om eerst op te gaan voor een theorie- en praktijkexamen.’’

Steeds hipper

Tot voor kort richtte de verkoop van e-bikes zich vooral op 60-plussers, maar tegenwoordig zien de fietsfabrikanten steeds meer mogelijkheden voor andere doelgroepen. Ze haken daarop in met allerlei nieuwe ’trendy’ modellen. ANWB-fietsexpert De Looij constateert dat het design van de e-bike steeds vlotter wordt.

,,Verrassend kleurgebruik wordt daarbij niet geschuwd. Zo is de populaire transportfiets er nu ook in een elektrische uitvoering. Daarnaast komen steeds meer e-bikes op de markt die min of meer ‘hufterproof’ zijn. Deze fietsen zijn voorzien van stevige spatborden, een robuuste kettingkast en tevens zijn bedrading en andere gevoelige onderdelen keurig weggewerkt. Zo’n e-bike kan tegen een stootje in de fietsenstalling van school. En heb je dan toch een keer pech met de fiets, dan kun je vertrouwen op Wegenwacht Fiets Service,’’ zo besluit De Looij met een knipoog.

Kijk snel welke twintig e-bikes wij hebben geselecteerd voor scholieren. Opwww.anwb.nl/fiets-select vind je nog veel meer informatie over elektrische fietsen. Deze grootste en meest actuele e-bikekeuzewijzer helpt je op weg met de keuze voor de meest ideale e-bike. En natuurlijk hoef je niet per se een scholier te zijn om op een trendy e-bike te rijden.

Gebaseerd op: ANWB 4 november 2015

 

E-bike populair bij scholieren

Steeds meer scholieren kopen een e-bike. Vooral in regio's waar jongeren ver moeten fietsen of het openbaar vervoer te wensen overlaat, gebeurt dat.

Dat merken veel fietsenwinkels, schrijft het Nederlands Dagblad dinsdag.

De e-bike wordt goedkoper en is ook steeds vaker tweedehands verkrijgbaar. Daarnaast hebben jongeren geen last van schaamte over elektrische trapondersteuning op de fiets. Ondanks de hoge kosten voor een e-bike is die vaak binnen twee jaar al goedkoper dan het openbaar vervoer.

Gebaseerd op: Telegraaf 11 aug 2015
 

Fietsen in de sneeuw minder link dankzij strooirouteplanner

Het moet voor fietsers deze winter wat minder gevaarlijk worden op straat. Via de routeplanner van de Fietsersbond kan men vanaf nu vooraf checken waar er precies is gestrooid en geveegd. Ten val komen op spekgladde volgesneeuwde fietspaden kan zo voor een groot deel worden vermeden.

Fietsers worden op winterse dagen nog altijd verrast door wegdelen waar niet blijkt te zijn gestrooid of geveegd. ,,Vorige week werden er in Utrecht op een gladde ochtend tachtig fietsers binnengebracht op de eerste hulp”, schetst directeur Hugo van der Steenhoven van de Fietsersbond het gevaar.

Vrijwilligers zochten voor de bond daarom alle strooiplannen op de websites van gemeenten bij elkaar. Op die manier is nu voor het eerst mogelijk lokaal de minst gladde route te plannen, maar ook van de ene naar de andere gemeente.

Via een speciaal meldpunt op de website van de Fietsersbond kunnen nog tips worden ingestuurd over routes die worden overgeslagen. ,,We begrijpen dat gemeenten niet alles kunnen strooien en vegen”, benadrukt Van der Steenhoven. ,,Maar een druk bereden stuk moet wel gedaan worden.”

Na de barre winter van 2009/2010 maande de Fietsersbond gemeenten om meer fietspaden sneeuwvrij te maken. Er raakten toen wekelijks ongeveer 1400 fietsers gewond. Twee jaar later nam het aantal gewonde winterfietsers zodoende met tweederde af.

Inmiddels publiceren veel gemeenten hun strooiplannen ook online, maar niet allemaal. Deze plaatsen ontbreken dan ook in de strooirouteplanner. ,,In Gorkum moet je bijvoorbeeld op het gemeentehuis een formulier invullen om deze informatie te krijgen. Dat kan dus echt niet. Gelukkig zien veel gemeenten wel in dat het online plaatsen van hun strooiplannen nut heeft.”

Gebaseerd op: Metro Januari 2015

 

Scholieren op de e-bike naar school

Stevig doortrappen naar school. Jongeren op het platteland moeten soms meer dan een uur fietsen om naar school te komen. Veel scholieren nemen daarom de bus. De regio Drenthe-Groningen wil kijken of een e-bike een oplossing voor deze studenten is.

De regio Drenthe-Groningen wil hiermee jongeren bereiken die anders gebruik maken van het openbaar vervoer. Jongeren die verder dan 10 kilometer van school af wonen nemen vaker het openbaar vervoer dan de fiets. Met een e-bike denkt regio Drenthe-Groningen dat jongeren sneller de fiets pakken om ook een langere afstand te overbruggen.

De e-bike test onder 240 jongeren

De elektrische fiets is momenteel nog een zeldzaamheid op het schoolplein. Dat gaat dit najaar veranderen. Er wordt dan namelijk een proef gestart waarbij 240 studenten een e-bike mogen uitproberen.

Gebaseerd op: ANWB



Run verwacht op voordelige bedrijfsfiets

door Bernard Vogelsang

De rijwielbranche maakt zich klaar voor een run van werknemers op de fiscaal voordelige ’fiets van de baas’.

Werkenden kunnen dit jaar nog met honderden euro’s korting een nieuwe fiets bij hun werkgever bestellen. Maar staatssecretaris Wiebes (Financiën) wil per 2015 een einde maken aan deze regeling.

„Maak er gebruik van nu het nog kan”, luidt het advies van branchevereniging RAI. Bijna één op de vijf nieuw verkochte rijwielen is momenteel een belastingvriendelijke fiets van de zaak.

Wiebes wil het voor bedrijven gemakkelijker maken om laptops, tabletcomputers en mobiele telefoons aan hun personeel te verstrekken zonder allerlei fiscale heffingen te hoeven betalen. De bedrijfsfiets moet daarvoor wijken.

Gebaseerd op: Telegraaf

 

Nederlander vindt e-bike goed alternatief voor woon-werkverkeer

Van de Nederlanders vindt 55% de elektrische fiets een goed alternatief voor het woon-werkverkeer. 68% zou de e-bike gebruiken als deze door de werkgever als bedrijfsfiets zou worden aangeboden, zo blijkt uit een enquête van Bosch onder 1.000 Nederlanders. Al 12% van de Nederlanders rijdt op een elektrische fiets; 11% van de mannen en 14% van de vrouwen. Bij een enquête uit 2011 had 5,5% van de mannen en 8% van de vrouwen een e-bike. Van de 50-plussers bezit 18% een e-bike.

Zo`n 29% wil als volgende fiets een e-bike kopen. Vooral mensen van boven de 50 nemen de e-bike in overweging, al zegt 24% van de respondenten tussen 30 en 49 jaar dit te overwegen. Belangrijkste reden voor aanschaf van een e-bike zijn het rijcomfort (51%), 49 noemt mindere fysieke conditie en het kunnen afleggen van langere afstanden (36%). 

Gebaseerd op: Tweewieler.nl

 

Nederland is koploper e-biken

In Nederland is onlangs de miljoenste elektrische fiets verkocht. Niet alleen ouderen, maar ook de jeugd heeft het elektrische rijwiel ontdekt. Veel jongere mensen schaffen er eentje aan voor het woon-werkverkeer. Op de gewone fiets vinden ze 15 kilometer net een beetje veel, maar met wat ondersteuning is het goed te doen. Bezweet aankomen op het werk behoort met de fiets ook tot het verleden.

Ons land is koploper elektrisch biken, gevolgd door Duitsland, Zwitserland en Denemarken. In amper tien jaar tijd is de fiets sportiever en lichter geworden. De komende jaren zal het aantal fietsers op leeftijd nog verder toenemen. Aanpassingen van de fietsinfrastructuur zou goed helpen. Zoals minder paaltjes, minder uitstekende putdeksels, geen krappe bochten en kleine hoogteverschillen tussen fietspad en stoep of fietspad en berm. Brede fietspaden hebben de toekomst, zodat de snelle fietser de ruimte heeft om in te halen.

Gebaseerd op: de Volkskrant

 

 

© 2014 - 2018 Rex Goodies Elektrische fietsen & fietsen | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Deze website maakt gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Twitter (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Twitter pagina te volgen. Deze button werkt door middel van code die van Twitter zelf afkomstig is. AddThis (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze content te delen via Facebook, Twitter, Hyves en diverse andere social media websites. Affiliate marketing (marketing cookies): Deze cookies gebruiken wij om partnersites (affiliates, zoals Daisycon, TradeTracker en Cleafs) te belonen voor hun bijdrage aan de verkoop. Review sites (marketing cookies): Wij worden graag door klanten beoordeeld. Hiervoor gebruiken we een review site zoals The Feedback Company. Deze plaatst cookies voor een juiste werking. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.